مطالبی در مورد روزه

- در ماه رمضان بجز معنویات رسیدن به سلامتی افراد نیز مد نظر است و هدف از روزه گرفتن نخوردن و نیاشامیدن نیست.

 

_ قرار نیست در دو وعده سحر و افطاری ماه رمضان از غذاهای چرب و سنگین استفاده کنیم با این تفکر که در طی روز با گرسنگی مواجه نخواهیم شد.

_باتوجه به اینکه بیش از نیمی از وزن بدن را آب تشکیل می دهد،  در روزهای اول ماه رمضان به دلیل کاهش آب بدن افراد چند کیلویی وزن کم می کنند، اما اگر خورد و آشامیدن فراوان در دو وعده سحر و افطار را روال قرار دهند دچار افزایش وزن خواهند شد.

_ چون در روزهای ماه رمضان فعالیت و ساعت کار افراد کمتر می شود و بیشتر به استراحت می پردازند، امکان اضافه وزن آنها در صورت پرخوری وجود دارد.

_ افراد باید در ماه رمضان همه شش گروه اصلی مواد غذایی را در وعده های خود بگنجانند، و بهتر است برای وعده سحر ازغذاهای سبک با کالری مناسب استفاده کرد.

_ مصرف گوشت سفید در وعده سحر را توصیه می شود و گوشت قرمز به دلیل چربی، کلسترول و سدیم بالا باعث تشنگی در طی روز شده و سطح یون های خون را دچار اختلال می کند.

_ مصرف سرخ کردنی در وعده سحر باعث کاهش آب بدن شده و کم توانی فرد را سبب می شود.

_ استفاده از نان و غلات هم در وعده سحر توصیه می شود و به علاوه برای تامین آب بدن باید از سبزیجات و میوه نیز استفاده کرد.

_ مصرف چای نیز باید به اندازه و متعادل باشد و مصرف بیش از اندازه آن باعث افزایش دفع آب بدن خواهد شد.

_ اگر بعد از مصرف یک غذای سنگین در وعده سحری بلافاصله بخوابیم فشار خون و سطح آب و الکترولیت بدن دچار اختلال خواهد شد و خمودگی و کم آبی بدن را سبب می شود.

_ در زمان افطار نباید فورا از انواع و اقسام نوشیدنی و خوردنی استفاده کرد و باید بین افطار و صرف شام حداقل نیم ساعت فاصله باشد.

_ شیر گرم، چای کم رنگ با خرما، فرنی، شله زرد و سوپ می تواند افطاری مناسبی باشد و سطح معمول قند خون را متعادل کند.

_ لزوم استفاده از میوه و سبزیجات در وعده افطار هم مورد تاکید می باشد و در این مدت به هیچ وجه از نوشابه گاز دار استفاده نشود چون احتمال خونریزی دستگاه گوارش را همراه دارد.

_ برخی افراد به اشتباه از شام تا آخر شب به خوردن و آشامیدن می پردازند اما وعده سحر را حذف می کنند که این کار مشکلاتی برای دستگاه گوارش، کبد و سیستم گردش خون ایجاد می کند.

_ تغذیه افرادی که در روزهای عادی فعالیت های بدنی و ورزشی دارند می تواند در ماه رمضان نیز فعالیت خود را با شدت کمتری ادامه دهند

/ 0 نظر / 17 بازدید